De vier van Maarkel (20km) Markelo Ov

Over een mix van verharde en onverharde wegen en paden ontdekt u op deze rondtocht de vele gezichten van Markelo. Door enerzijds fraai heuvelland rond verrassend Markelo en anderzijds het vlakke akker- en grasland rond historisch ‘Stokkum’ neemt deze route u mee over stuwwal De Hulpe, de Markelose berg, Kattenberg en Herikerberg. Met onderweg een waterrijke kijk op de ‘Schipbeek’ en het ‘Twentekanaal’.

4 van Maarkel
Foto: Gouwenaar, CC0, via Wikimedia Commons

Start-/eindpunt het Koffiehuuske van De Twentse Boerin (http://www.twentseboerin.com/) is niet direct per OV bereikbaar. Uw hond mag wel mee op pad.

Start- en eindpunt
Zuivelboerderij Effink, De Twentse Boerin
Stokkumervlierweg 6
7475 PK Markelo
(N52 13.427 E6 32.685)

tips voor onderweg
RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

• Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld
  • Draag stevige waterdichte schoenen
  • Onderweg komt u meerdere horeca tegen
  • Neem voldoende proviand en uw verrekijker mee
  • Honden zijn aangelijnd welkom
  • Respecteer natuur en landschap
  • Geniet en haast u niet

1 De Twentse Boerin verlatend wandelt u op de verharde weg even LA en neemt de eerste zandweg RA. Op de kruising met de asfaltweg koerst u rechtdoor en wandelt bij huisnummer 3 (aan uw rechterhand) het bospad LA in. Neem vervolgens het eerste bospad RA en beklim gestaag het pad totdat u links een bankje ziet. Sla LA en volg de dubbele rij beuken.

Op de T-splitsing gaat u RA de zandweg op en neemt het tweede bospad LA (bordje Opengesteld). Wandel op einde pad LA over de zandweg. Neem tijdens de afdaling het eerste bospad RA (zie bordje Opengesteld). Wandel dit bospad uit.

2 Op einde pad kuiert u RD wandelpad De Hulpe op (volg de klaphekjes), sla op einde Hulpe RA en neem na huisnummer 10 de eerste zandweg links (bordje Mariakapel).

i) Hulpe: stuwwal van 40m hoog, ontstaan tijdens het Saalien (laatste ijstijd).

Negeer het pad naar de boerderij, koers op de ’top’ bij het bankje RD langs de houten slagboom en passeer het kapelletje.

i) Terug van lang weggeweest, staat ie er sinds 2008 weer; het kapelletje van ‘Onze Vrouwe Ter Hulpe’. Tot 1620 werd de moeder van Jezus hier eeuwenlang aangeroepen op vermoedelijk talrijke bedevaarten.

U negeert de afslagen naar rechts het dorp in, en wandelt door tot op de asfaltweg. Steek de weg over en ga op het fietspad RA. Neem vervolgens de eerste weg links (langs HCR de Haverkamp). En wandel richting ‘De Molen van Buursink’.

i) Markelo (Twents: Maarkel): één van Twentse’s oudste dorpen grenzend aan Salland en de Gelderse Achterhoek. De naam Markelo komt van ‘marc’ (= afscheiding) en van ‘lo’ (= bos).

3 Ter hoogte van de molen slaat u LA de Roosdomsweg en meteen daarna RA de Schoolstraat in.

i) De in 1991 gerestaureerde Molen van Buursink is een als graanmolen ingerichte, vroeg negentiende-eeuwse stellingmolen. Molen en molenwinkeltje zijn geopend op di t/m za van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.30 uur tot 17.00 uur.

Vervolgens koerst u in de rechtse bocht RD het klinkerweggetje op en slaat op einde weg LA.

i) Een van de vijf heuvels rond Markelo is de Markelose berg. U bevindt zich op haar flanken. Let op de fraaie uitzichten op o.a. de hellingen met akkers en wijngaard op de essen. Boven op de ‘berg’ ligt het Overijssels Verzetsmonument (1940-45).

‘Einde bebouwde kom Markelo’ gepasseerd kiest u het eerste pad RA door een voetgangerssluis, gaat vóór de wijngaard RA en slaat meteen daarna LA. Op einde pad slaat u RA, loopt door tot de T-splitsing en wandelt LA verder langs het hek.

U passeert het Overijssels Verzetsmonument en koerst op de kruising RD langs de houten slagboom. Blijf dit pad door/langs de bosrand volgen tot u twee picknicktafels bereikt. Kies hier het rechterpad en blijf het langs bosrand en verderop tussen velden volgen.

4 Op de T-splitsing beland, slaat u LA, volgt de klinkers en neemt de eerstvolgende zandweg RA (paaltje U40). Blijf hem volgen.
Sla op einde pad RA en kies bij bordje voetgangerspad even verderop het bospad LA. Volg hem en sla op de kruising met breder zandpad LA. Zigzag op de volgende kruising (met dikke steen en info-paneel aan uw linkerhand) RA door het hek en neem het eerste paadje LA.

<i>U passeert  een monument ter herinnering aan een neergestorte piloot.</i> Volg het pad tot de <i>bomkrater met een info-bordje</i> (aan uw linkerhand) vlak voor een haakse bocht naar rechts.
Bij dit info-bordje steekt u naar links door naar het lager gelegen pad en gaat daar RA.
Neem vervolgens het eerste pad schuin LA en volg hem verder dalend tot op de verharde weg.

Op deze verharde weg slaat u RA, neemt direct na de grote kapschuur de eerste weg LA en wandelt door tot op de kruising met de Voordesdijk.

5 Koers op deze kruising RD en blijf de weg over de bolle ‘Berg Esch’ tot het einde volgen.

i) U heeft al gemerkt dat het landschap om u heen duidelijk een ander gezicht kreeg; van heuvel- en coulissenland naar vlak en uitgestrekt akker- en grasland. In het voorjaar is het hier ook echt voorjaar en hoort en ziet u vele weidevogels.

Pauzetip: Pension en Engels theehuis De Hoestinkhof aan uw linkerhand is geopend op vr, za en zo vanaf 12 uur. In juni-augustus ook op do.

!! Inkorters slaan hier LA en draaien met de weg mee naar de provinciale weg. Oversteken doet u met het fietspad mee. Koers RD over de Stokkumerweg, passeer een cluster authentieke boerderijen en wandel pittoresk Stokkum in en uit. Koers bij P-23036 RD over de Diepenheimsedijk en ga verder met routepunt 8.

Met zijn bollende akkers, authentieke boerderijen en rustieke weggetjes kreeg historisch Stokkum een beschermd dorpsgezicht.

Doorstappers gaan RA en nemen verderop LA de Veldstadsweg. Houd op de driesprong rechts aan. Wandel bij huisnummer 5 stomp RA richting H.nr. 1 en 3. Ga aan het eind LA Ensinkgoorsdijk op en kuier door tot aan de brug.

6 Pal voor deze brug gaat u LA en wandelt ca. 1,5km over de grasdijk langs de Schipbeek naar de volgende brug.

i) Schipbeek: ooit speelde ze een rol in de handel met onze Oosterburen. Voor VOC schepen werd hout aangevoerd en de Twentse textielindustrie transporteerde haar producten over het water naar de blekerijen in Haarlem. Eind van de 19e eeuw namen truck en trein het over. De Schipbeek werd aan moeder natuur teruggegeven en kregen plant en dier hernieuwde kansen. Voor de vis werd bij de stuw zelfs een trap aangelegd.

U steekt de weg over en blijft het graspad, met verderop een bocht naar links, volgen. Ga op einde pad RA de (onbewaakte!) spoorweg over. Wandel door tot op de dijk en volg LA het ‘Twentekanaal’ tot aan de provinciale weg. Steek de weg over en wandel LA langs ‘Stations koffiehuis Vennebekken’.

i) Café Restaurant Vennebekken was inderdaad ooit het Stationskoffiehuis van station Markelo.
Dinsdag t/m vrijdag is ze open vanaf 15.30u. Zaterdag vanaf 15.00 en zondag vanaf 11.00u. ‘s Maandag gesloten.

7 Voor de spoorwegovergang slaat u RA de Brandveenweg in en passeert het oude stationsgebouw. Houdt u op de splitsing links aan en steek het spoor over. Pal voor het einde van Brandveenweg neemt u RA de zandweg met verhard fietspad (Oude Borculoseweg). Loop deze helemaal uit en sla RA Diepenheimsedijk op.

8 Meteen na het spoor wandelt u linksaf de half verharde weg met fietspad op en volg voor het hek het pad stomp naar links. Na ruim 1km neemt u het eerste pad LA en steekt de spoorweg over. Blijf hem volgen.
Op einde pad slaat u RA en loopt door tot waar u begon; Zuivelboerderij Effink en De Twentse Boerin, rechts van de weg. Einde van deze Wandelwég-route.

i) Met een kop koffie, thee, of warme chocola en een koelkast vol met heerlijke vruchtensappen en ‘s zomers verse boerenkarnemelk en boerenyoghurt hoeft even nagenieten geen probleem te zijn in het Koffiehuuske van De Twentse Boerin. Het is dagelijks open, ook als de boerin er even niet is.

Vergeet ook niet even een kijkje te nemen in de boerderijwinkel met veel boerenlekkers en andere streekproducten; open op vrijdag en zaterdag en van mei-augustus ook op dinsdag en donderdag.

Wij hopen dat u genoot van deze voettocht en ontvangen graag uw reactie…

Mocht u onverhoopt onduidelijkheden in route of routebeschrijving, of wijzigingen in het landschap ontdekken, meld dit dan vooral even. Ook toekomstige wandelaars zullen u hier dankbaar voor zijn. Uiteraard volgt u deze route op eigen risico.

Op pad met de Twentse Boerin 04 | De Vier van Maarkel, augustus 2013. Auteur; Dave Bekkema..
Met dank aan ontwerper, Joke Kottelenberg, Zuivelboerderij Effink | De Twentse Boerin