Hijkerveld & Diependal 16,5km Laaghalen Dr

Op deze avontuurlijke rondtocht wandel je zo’n 4,5 tot  5 uur weg over grotendeels onverharde wegen en paden door Landgoed Hooghalen, langs vele vennen op historisch heidegebied Hijkerveld, langs vogelrijk natuurreservaat Diependal bij Oranje en door landgoed, sterrenbos ‘Kortewegse Bos’ bij Laaghalen.

Hijkerveld: heide, vennen, weidsheid en echte stilte.

Diependal: van vloeivelden tot vogelreservaat; van smient tot lepelaar.

Start-/eindpunt nabij Laaghalen is helaas niet per OV bereikbaar en je trouwe viervoeter mag natuurlijk even niet mee op deze tocht.

start- en eindpuntParkeerplaats Hijkerveld aan de Hijkerweg,

ten zuidwesten van Hooghalen/Laaghalen

GPS-coördinaten N52 54.622 E6 31.181

tips voor onderweg

Hijkerveld & Diependal

* Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

* Draag stevige waterdichte schoenen

* Neem je wandelstok mee om een mogelijk ongewenste doorn te weren

* Horeca vind je in Hooghalen, even niet onderweg

* Neem voldoende proviand, je camera en verrekijker mee

* Honden zijn hier uiteraard niet welkom

* Respecteer natuur en landschap

* Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Vanaf de parkeerplaats sla je op het achterliggend fietspad LA. Blijf voorlopig op dit rijwielpad en volg de paarse kop van ‘Het Drents Landschap’ door/langs langs <i>Landgoed Hooghalen</i>, het <i>Hertenhuisje</i> en informatiecentrum Hijkerveld + schaapskooi.

1. i) Hertenhuisje: ooit onderdak voor reeën, nu vakantiehuisje van stichting Het Drentse Landschap.

Hijkerveld: Drents landschap van weleer. Schotse Hooglanders en vele Schoonebeker schapen onderhouden hier de boel. De laatsten meestal onder de hoede van de herder. De Schotten doen het beheer wel naar eigen inzicht.

1. Bij schaapskooi en P.23237 koers je RD over het veerooster het Hijkerveld op.
  2. i) Het Hijkerveld kent een zeer oude periode van bewoning. Herinneringen hieraan zijn (voor een geoefend oog) overblijfselen (kleine wallen) van celtic fields, grafheuvels en karrensporen.

2 a. Ga verderop met de haakse bocht mee naar links en neem het eerste heidepad rechts (bij het bomengroepje). Wijk voorlopig niet meer van dit ruige pad.

1. i) Na meerdere vennen nader je (aan je rechterhand) een enorme vogelplas; onderdeel van het forse vogelreservaat ‘Diependal’; ooit het vloeiveldensysteem van voormalige aardappelmeelfabriek Oranje, nu habitat van vele vogelsoorten.
  2. Blijf het heidepad volgen. Het eindigt op een veerooster.

3 a. Je neemt het veerooster, koerst RD over het graspad langs de bosrand en vervolgens over het klinkerpad langs de Bed & Breakfast.

1. Op de kruising na het B&B (bij P. 23224) sla je RA de ‘Leemdijk’ op. Blijf deze ‘onverharde’ weg langs het Hijkerveld volgen tot op het einde tussen een (boeren-) mechanisatiebedrijf en woonhuis.
  2. i) Onderweg zie je (links van je) onderdelen van de voormalige aardappelmeelfabriek (ook jaren indoor-pretpark Speelstad Oranje geweest).

4 a. Op deze T-splitsing met verharde ‘Zwarte Weg’ sla je RA en wandelt door tot op de ‘grot’; <i>de ingang van een lange ondergrondse gang, welke je ongezien toegang verschaft tot een unieke vogelkijkhut in het unieke en vogelrijke natuurgebied ‘Diependal’.</i>

1. i) Diependal: natuurreservaat met vele bijzondere vogelsoorten, waaronder smienten, zeldzame reigers en lepelaars. Zelfs de visarend werd gespot.
  2. Terug vanuit de Vogelkijkhut sla je RA en bewandelt het graspad langs Diependal.

Ga op einde pad RA en blijf een smal avontuurlijk paadje tot het einde volgen.

1. Sla aan einde paadje (bij metalen hek met letters HK) RA. Ga met het pad mee naar links en volg verder dit brede graspad langs de bosrand.
  2. Pad wordt bochtig. Blijf hem volgen en (let op!) neem het eerstvolgend karrenspoor stomp LA, door de bosrand de hei op. Hou op de schuine driesprong LA het zandpad aan en hou na het hek op de akkerrand het pad RA langs de bosrand aan.

5 a. Passeer RD-gaand het bord ‘verboden voor auto’s’ en koers ook op de volgende driesprong met hek en bordje ‘Opengesteld’ RD, over karrenspoor/graspad het bos in.

1. Bos maakt plaats voor heideveldje. Neem nu het eerste pad stomp RA en blijf het doorgaand volgen. Ook door de scherpe linkse bocht.
  2. i) Aan je rechterhand ligt nu weer de grootste plas van reservaat het Diependal.
  3. Blijf dit pad doorgaand volgen en negeer elk zijpad. Verderop ligt aan je rechterhand weer het open Hijkerveld. Wandel door tot op de T-splitsing, sla RA en wandel met de linkse bocht mee.
  4. Op de kruising met breed bospad sla je RA en blijft dit pad steeds doorgaand volgen. Passeer het grote hek en kuier verder RD over smaller pad tot op einde bos.

6 a. Sla hier RA en wandel over vaag graspad langs de bosrand. Wandel op einde gras in boshoek doorgaand het bospaadje in en volg het langs de omheining. Even verderop wijkt het paadje van de omheining, wordt slingerend en (soms) modderig. Blijf hem volgen tot op begin asfaltweggetje.

1. Wandel dit asfaltweggetje uit, sla op de kruising met verkeersweg RA en volg het fietspad langs de weg.
  2. Sla (na ruim 800m) bij parkeerplaats en P-22918/001 RA richting Schaapskooi en blijf dit fietspad over het heiderijke Hijkerveld voorlopig volgen.
  3. Je passeert een wildrooster (Hijkerveld wordt onderhouden door grote grazers als schapen en Schotse Hooglanders).

7 a. Waar het fietspad vervolgens na een duidelijke linkse bocht, haaks naar rechts gaat, koers jij RD het brede onverharde pad op en volgt hem het bos in.

1. Blijf dit rechte bospad volgen tot op het verharde fietspad, sla LA en wandel vervolgens (+/- 200m) door naar waar je begon; de parkeerplaats van Drents Landschap aan je rechterhand. Einde van deze Wandelroute.

We hopen dat je hebt genoten van de tocht en ontvangen graag je reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht je onverhoopt toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken (of wijzigingen in het landschap), meld dit dan vooral even. Het volgen van zo’n beschreven wandelwégroute is natuurlijk geheel op eigen risico.

Hijkerveld en Diependal, maart 2017. Auteur: Dave Bekkema.