Nach Kranenburg und Reichswald (13, 11 of 9km) Groesbeek

Deze grensoverschrijdende tocht begint nog net in het Nederlandse grensgebied en voert je langs o.a. een oude spoorlijn naar het Duitse (oude vestingstadje) Kranenburg. De terugweg gaat door de rand van het immense  Reichswald en het stroomlandschap van de beken De Leigraaf en De Groesbeek. Onderweg kun je genieten van fraaie uitzichtpunten, speuren naar nog altijd zichtbare loopgraven uit WOII en mogelijk een everzwijn of edelhert ontmoeten.

Start-/eindpunt is  Natuurcamping het Smokkelpad, Groesbeek. OV is op 1km afstand. De volledige tocht van +/- 13,5km is in te korten tot 11 of 9,5km en je hond mag mee op pad.

Start- en eindpunt

Natuurcamping Het Smokkelpad

Cranenburgsestraat 180

6562LV, Groesbeek NL

GPS: N51 46.672 E5 58.998

OV: bushalte ‘Kerk De Horst’ + 1km lopen

(wandel via Ketelstraat het dorp uit en sla pas na beekje De Groesbeek scherp RA;

aan deze zandweg ligt meteen aan je linkerhand camping Het Smokkelpad)

Tips voor onderweg

Nach Kranenburg und Reichswald

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Raadpleeg bij twijfel de kaart

– Onderweg kom je horeca tegen

– Neem voldoende proviand, je verrekijker en camera mee

– Honden zijn deels aangelijnd welkom op deze tocht

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Vanaf de camping ga je op het halfverharde pad RA en op de kruising met verharde weg weer RA. Volg deze Cranenburgsestraat bijna 900m (je wandelt pal langs de Duitse grens) en ga dan op de kruising van verharde wegen LA de Schwarzlander Weg op. (Nog geen 100m voor deze kruising liep je echt Duitsland binnen.)

1. Direct na de kruising met het oude spoor sla je RA en volgt voorlopig dit voet/fietspad langs de rails.
  2. i) De Grenzland-Draisine: op het historische spoortraject tussen het Nederlandse Groesbeek en het Duitse Kleve kun je je onder het motto ‘bewegen-beleven-ontdekken’ b.v. met je gezin of een groep van maximaal 14 personen urenlang vermaken op een van de twee fietslorrieroutes naar keuze.
  3. Volg het spoor naar de bebouwde kom van Kranenburg.

2 a. Let op! Ga pal voor de spoorwegovergang met het pad mee LA en meteen daarna weer RA. Volg dit fietspad en wandel doorgaand over de Bahnhofstraße.

1. i) Waar de Bahnhofstraße met een ruime linkse bocht richting centrum draait, ligt aan je rechterhand het station Kranenburg van de huidige Grenzland-Draisine samen met het Tourist Info Center Alter Bahnhof Kranenburg.
  2. Vervolg verder de Bahnhofstraße, kruis de Stadsmuur en Wanderstraße
  3. i) Je passeert de stadsmuur met Mühlenturm (molentoren); deel van het oude verdedigingswerk van de stad.

…en wandel doorgaand over de Mühlenstraße naar de hoofdstraat (Große Straße) van het stadje.

1. i) In de Mühlenstraße passeer je Museum Katharinenhof, een kunstmuseum, gevestigd in een voormalig zusterconvent in deze historische binnenstad.

In de Große Straße bevinden zich naar beide kanten meerdere horeca.

1. Sla in deze hoofdstraat RA, volg hem, ga nog voor de rotonde RA de Waldstraße in en wandel de binnenstad uit.

3 a. Steek het spoor van de Grenzland-Draisine over en sla meteen op de Drüller Weg LA.

1. Neem verderop, zo’n 60m voor de kruising, het fietspad aan je rechterhand en volg dit verder parallel aan de weg Elsendeich de woonwijk in. Elsendeich wordt na de rechtse bocht Galgensteeg.
  2. Waar het fietspad na een kleine 300m naar links afbuigt en ‘Scheffenthum’ wordt, blijf jij RD-gaand de Galgensteeg volgen en de woonwijk verlaten. Verderop kruis je de Postweg en nader je de rand van immens Reichswald.

4 a. Let op! Vlak na zijweg ‘Hovel’ aan je rechterhand neem je de onverharde bosweg RA.

1. Neem vervolgens (na ca 500m) de eerste onverharde weg RA.
  2. i) Het Duitse Reichswald heeft een totale oppervlakte van circa 5100 ha en is daarmee het grootste samenhangende natuurgebied in de regio Nederrijn. Het bestaat bijna helemaal uit gevarieerd bos en is leefgebied van diverse soorten zoogdieren, waaronder edelherten, reeën, wilde zwijnen en dassen. Kans op groot wild spotten krijg je pas echt als je je dieper het bos in en binnen de daar aanwezige hoge omheining begeeft.

(Let op! Inkorters (9km) nemen nu de eerstvolgende afslag RA (bij boscrossbaantje) en volgen verder de rode stippellijn op de kaart terug naar camping Het Smokkelpad.)

1. i) Rondom bovengenoemd crossbaantje liggen nog loopgraven uit WOII.
  2. Negeer zijwegen en -paden en blijf dit pad door de woudrand volgen tot aan het parkeerplaatsje (met groot oranje hek aan je linkerhand). Ga op dit parkeerplaatsje RA.

5 a. Steek de verharde Grafwegenerstraße over en koers RD de <u>Nederlandse</u> verharde Ketelstraat op en de buurtschap ‘Plak’ door.

(Let op! Inkorters (11km) wandelen het weggetje uit, slaan RA en gaan verder met routepunt 7d.)

1. Sla verderop, pal voor de beek (De Leigraaf), LA. Trotseer de afrastering met behulp van het overstapje. Volg vervolgens zo’n 1,5km het paadje langs de linkeroever van De Leigraaf.

6 a. Sla op de verharde weg (de Lage Horst) aangekomen RA.

1. i) Aan je linkerhand strekt zich het Natuurgebied De Bruuk uit. De Bruuk is een ca 100 ha groot moerasgebied dat wordt gevoed door kwelwater uit de omliggende heuvels. Het als Natura-2000 beschermde gebied bestaat deels uit blauwgrasland. Beekje De Leigraaf stroomt door het gebied.
  2. Neem vervolgens (na ruim 500m) het eerste onverharde pad RA. Sla bijna op einde onverhard pad, pal voor de bebouwing van dorpje De Horst, RA.
  3. Steek de verharde Plakseweg over, koers RD over eerst verhard, daarna onverharde doorgaande weg. Wandel hem helemaal uit, tot op de verharde weg.
  4. Sla op deze Ketelstraat RA en neem kort daarop (na 50m) het onverharde pad LA.

7 a. Op einde van dit rechte pad sla je pal voor het bruggetje over het beekje De Groesbeek RA en volgt het pad langs de rechteroever van het beekje.

1. Na zo’n 200m steek je het beekje met bruggetje over, slaat meteen RA en volgt verder de linkeroever.
  2. Na weer zo’n 200m ga je weer middels een bruggetje naar de andere kant en volgt verder weer even de rechteroever. Op einde pad neem je het overstapje en slaat op de verharde Cranenburgsestraat LA.
  3. Sla op de eerstvolgende kruising scherp RA de onverharde weg op en je bent terug waar je begon; Natuurcamping Het Smokkelpad. Einde van deze Wandelroute.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n wandelwégroute op eigen risico.

Nach Kranenburg & Reichswald, september 2017. Auteur Dave Bekkema.