Ommetje Oost van Assen XL (15,5km)

Drenthe in een notendop. Vanuit de hoofdstad (ooit ontstaan uit een prachtig kloostercomplex) wandel je over vooral ook onverharde wegen en paden naar naburig Deurze en Rolde, en via ‘ring’-esdorpje Balloo en een oude spoordijk weer terug naar Assen. Onderweg vind je op deze tocht eigenlijk alles wat Drenthe zo bijzonder maakt; bos, heide, veentjes en fraaie beekdalen in coulisseland, hunebedden en het verhaal van Bartje in Rolde. En essen en ‘tumuli’ bij Balloo.

Start-/eindpunt is NS-station Assen. En je hond mag mee op pad.

Start- en eindpunt

NS-station Assen

N52 59.534 E6 34.274

Tips voor onderweg

Ommetje Oost van Assen

– RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Horeca onderweg: in Rolde meerdere aan de Hoofdstraat en in Balloo de ‘Balloohoeve’

– Neem voldoende proviand en je verrekijker mee

– Honden zijn welkom op deze tocht

– Respecteer natuur en landschap

– Geniet en haast je niet

Routebeschrijving

1 a. Vanaf het perron daal je aan de noordzijde de trap af, slaat in de voet-/fietstunnel (Vredeveldtunnel) RA en wandelt de tunnel uit.

1. Sla op de Buizerdstraat RA en meteen op de kruising met Vredeveldseweg weer LA.
  2. Wandel Vredeveldseweg helemaal uit (1km) en kuier doorgaand Assen uit over het fietspad Uitkamp.

2 a. Op einde fietspad steek je de verharde weg (Schieven) over en slaat op het fietspad LA.

1. Fietspad gaat over in asfaltweggetje (Boerkampweg) ‘RA’. Blijf hem even volgen en neem op einde akker het onverharde voetpaadje RA.
  2. Sla op einde paadje LA en volg deze onverharde weg tot op de kruising met verhard fietspad…
  3. i) Je wandelt inmiddels op de grens van beekdal Deurzerdiep; een van de belangrijkste bovenlopen in het best bewaarde bekenstelsel van West-Europa; dit unieke bekenstelsel van de Drentsche Aa heeft dan ook de officiële status van Nationaal beek- en esdorpenlandschap.

…en sla hier RA.

1. Blijf verhard fietspad tot op het einde in Deurze volgen, sla RA en kuier slingerend door het dorpje.
    1.  Net als veel andere Drentse dorpen is ook Deurze een goed bewaard gebleven authentiek esdorpje, gelegen op een hoge zandrug op de grens van een beekdal. Ooit vestigden boeren zich hier om hoog en droog akkers aan te kunnen leggen op de ‘esch’ en hun vee de lage vochtige hooilanden te kunnen laten beweiden.

3 a. Neem meteen na de slinger het weggetje LA. Weggetje gaat over in onverharde weg. Blijf hem volgen.

1. Koers op de kruising met verhard weggetje RD en wandel op de bosrand met de rechts-/links-slinger in het pad doorgaand het bos in.
  2. Koers ook op de volgende kruising met verhard weggetje RD (aan je rechterhand liggen de gebouwen van voormalige instelling ’t Ruige Veld) en volg doorgaand het pad tot op de verharde driesprong (Bosrand) bij dierenparkje.

4 a. Koers ook op deze driesprong RD en wandel door tot op de T-splitsing met Burgemeester Reijndersstraat.

1. i) Je bent inmiddels in Rolde beland. Ook Rolde is van oorsprong een brink- of esdorp. Hoewel het dorp flink is doorontwikkeld, kun je nog meerdere brinken terugvinden. De brink was voor alles de verzamelplaats voor weide vee. Maar daarnaast was het vooral ook een sociale ontmoetingsplaats voor de dorpsbewoners. De grote eiken waren leveranciers van kostbare bouwmaterialen.

1. Sla op deze T-splitsing RA en al na 30m weer LA ‘De Steeg’ in. Wandel De Steeg uit, sla op de Hoofdstraat (hier vind je naar beide kanten meerdere horeca) LA en na 50m RA ‘Kerkbrink’ in.
  2. Neem na 55m het voetpad LA, wandel voor de kerk langs en sla op einde pad op de Hunebedweg RA. (De imposante kerktoren deed voor Drenthe-reizigers eeuwenlang succesvol dienst als ‘een baken in zee’.)
  3. Neem na de begraafplaats meteen het eerste weggetje LA, wandel hem uit en sla op de T-splitsing met Esstraat LA.

5 a. Let op! Op de kruising met de ‘onverharde’ weg sla je LA en bewandelt de ‘Oude spoordijk’.

1. i) Over dit railtraject van ooit boemelden heel wat Drenten en meer tussen 15 juni 1905 en 5 mei 1947 van Assen naar Stadskanaal en omgekeerd. Aan je linkerhand passeer je achtereenvolgens de twee hunebedden D17 en D18 en de Rolder begraafplaats.

1. Na de begraafplaats sla je op de verharde Hunebedweg RA en vervolgens op het fietspad LA.

1. i) Even verderop passeer je het voormalig ‘NOLS’ Station Rolde (nu woonhuis) aan je linkerhand en Theetuin en streekmuseum Het dorp van Bartje* aan je rechterhand. *Bartje Bartels; bekende hoofdfiguur uit de boeken van Anne de Vries. In Assen kreeg hij een standbeeld.

1. Op de kruising met Stationsstraat sla je op het fietspad LA en meteen daarna RA de Wilhelminalaan in. Neem vervolgens het eerste onverharde pad RA.

1. i) Je passeert (aan je rechterhand) de ‘Ballooërkuil’, waar ooit werd rechtgesproken. Later gebeurde dit in de Rolder kerk. Rolde was dus ooit een belangrijke plaats. Toch werd later Assen verkozen als provinciehoofdstad.

1. Wandel het pad uit en sla op de onverharde weg (Oude spoordijk) LA, sla na ruim 40m (bij bankje) stomp RA, kruis het fietspad en volg verder het ‘voetpad’ over de akkers. Koers op de kruising met verhard weggetje RD over het ‘hagen’-graspad.
  2. Op het verharde fietspad ga je RA en houdt aan het eind van dit G.A.M. v/d Muyzenbergpad (bij P- 63298/2) links aan.

6 a. Neem de eerstvolgende afslag (met bordje ‘Kampsheide’ bij P-21566/1) LA.

Nog een pauzetip: aan je rechterhand ligt zorgboerderij de Balloohoeve met terras en winkeltje.

1. Neem bij P-22869 de (eerstvolgende) afslag met bordje RA en ga bij de parkeerplaats met infobord ‘Kampsheide’ stomp RA het bospad op.
  2. Hou op de eerstvolgende viersprong met informatiepunt rechts aan. Hou vervolgens voor het wildrooster ook rechts aan en blijf het paadje langs de bosrand volgen tot op de verharde weg.
  3. Sla op dit weggetje LA. Verharde weg wordt onverharde weg. Blijf hem volgen en neem, na de fraaie ven aan je linkerhand, de brede zandweg LA.

1. i) Mocht je toch eerst een kijkje willen nemen bij hunebed D16, wandel dan eerst nog even een kleine 200m rechtdoor en keer daarna terug naar dit punt.

D16 is één van de grotere hunebedden en redelijk compleet, inclusief 2 poort-zijstenen, een poort-deksteen en twee kransstenen. Op de 6e deksteen kun je enkele raadselachtige merktekens (cirkelvormige uithollingen) vinden. Hoe, wanneer en met welk doel ze zijn aangebracht is onbekend.

1. Ga op einde pad met de sporen mee LA en volg verder ook deze brede zandweg. Aan je linkerhand ligt nog steeds Kampsheide, aan je rechterhand nu het vochtig beekdal van het Deurzerdiep.
  2. Ga op de eerstvolgende kruising van paden bij de picknickbank met het verharde fietspad mee het beekdal in. (Je zit weer op de Oude spoordijk.)

7 a. Kruis het Deurzerdiep en neem ‘meteen na de brug’ LA het houten vlonderpad en wandel hem uit. Op einde vlonder vind je aan je rechterhand het ‘Poepenhemeltje’.

1. i) Al jaren vechten Asser raadsleden voor erkenning van het Poepenhemeltje als een van de verdedigingsschansjes in de ‘Waterlinie’ van Bommen Berend. Volgens onderzoek van de Grontmij in opdracht van de gemeente Assen kan hier echter geen sprake van zijn. De strijd duurt voort…

1. Ga op het verharde fietspad pal na het schansje RA en verlaat het fietspad meteen weer RD over het onverharde voetpaadje. Ga meteen met het paadje mee naar links en wandel verder op de grens van bos en vochtig moerasland.
  2. Blijf dit voetpaadje met meerdere bochten doorgaand volgen en ga op einde paadje naar rechts het smalle vlonderbruggetje over, sla op het verharde fietspad LA en neem al na 50m het verharde fietspad RA, richting Assen / Loon.
  3. Sla bij P-11457/1 (voor de fietstunnel) RA richting Loon/Vries en volg dit verharde fietspad tot op het klinkerweggetje bij P-68885/1. Ga hier LA, steek doorgaand middels de fietsers-oversteekplaats de drukke autoweg ‘Europaweg-Oost’ over en volg het betonpad. (Je zit weer op de Oude spoordijk.)
  4. Blijf dit nieuwe fietspad over de oude dijk volgen, steek aan het eind van het pad rechtdoor de brede straatweg met fietspaden over (let op verkeer) en kuier verder over het doorgaande verharde fietspad ‘Oude Spoorpad’.

8  a. Blijf ook doorgaand het smaller wordende fiets/voetpad volgen.

In de bewaard gebleven bocht waarmee de spoorlijn Stadskanaal – Assen aansloot op de lijn Groningen – Zwolle, bevind je je nu bijna aan het eind van de Oude Spoordijk.

1. Op einde Oude Spoordijk (gemarkeerd door infobord) verlaat je naar links het spoor en slaat op de verharde Van Ostadestraat rechtsaf. Hou vervolgens op de driesprong rechts aan de Herman Broodstraat in.
  2. Waar Herman Broodstraat naar links afbuigt koers je rechtdoor en wandelt met het spoor mee over de tunnel heen. Aan de overkant sla je rechtsaf en wandelt verder langs het spoor tot het fiets- en voetgangerstunneltje aan je rechterhand. Via dit tunneltje bereik je het NS-station of desgewenst de binnenstad van Assen. Einde van deze Wandelwég-route.

Station Assen: Zoals je zult zien, heeft Assen net een nieuw Station. De architectuur van het afgebroken exemplaar was beslist bijzonder te noemen en werd dan ook oneerbiedig ‘Moskee’ genoemd.

Het eerste station wat op dezelfde plek stond, werd gebouwd in 1868 en in 1988 weer afgebroken. In tegenstelling tot veel oude stationstypes langs de (voormalige) lokaalspoorlijnen in Noordoost Nederland was dit geen typisch NOLS-gebouw maar een zogenaamd type SS derde klas, met een verhoogd middenstuk en schuine hoeken.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je deze Wandelroute op eigen risico.