PP25 (10km) Gasteren Dr

Deze bescheiden maar fraaie tocht over ca 10 km voornamelijk onverharde wegen en paden begint en eindigt met een stukje Pieterpad. Tussendoor maakt u een prachtige avontuurlijke wandeling door de Drentse beekdalen van Gasterense- Taarloose- en Oudemolensche Diep.

De tocht maakten we in 2008 ter ere van het 25 jarig jubileum van het ‘Pieterpad’.

Start-/eindpunt Restaurant Brinkzicht in het brinkdorp Gasteren is per OV beperkt bereikbaar. Uw hond mag even niet mee op deze wandeling.

start- en eindpunt

Restaurant Pannenkoekenboerderij Brinkzicht

Brink 1

9466 PE Gasteren (Dr.)

N53 02.178 E6 39.848

OV: regiobus, zie 9292.nl

tips voor onderweg

PP25 Gasteren

– Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

– Draag stevige waterdichte schoenen

– Onderweg komt u geen horeca tegen

– Neem voldoende proviand en uw verrekijker mee

– Honden zijn helaas niet welkom op deze tocht

– Respecteer de natuur

– Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 U wandelt vanuit het restaurant naar het kruispunt en volgt naar links afslaand het Pieterpad, richting Assen.

1. i) Sinds de opening in 1983 liepen meer dan een miljoen Nederlanders het 490 kilometer lange Pieterpad van Pieterburen tot aan de Pietersberg bij Maastricht. En als ze zin hadden kuierden ze door over de Grand Route door België en Frankrijk. Let u onderweg op de roodwitte stickerachtige bordjes.

Het tussen 1975 en 1981 door de twee dames op leeftijd ‘Toos Goorhuis-Tjalsma en Bertje Jens’ bedacht, gelopen en beschreven Pieterpad is geen pelgrimstocht en ook geen oude handelsroute. De dames wilden gewoon een lange doorgaande wandelroute, vergelijkbaar met bestaande routes elders in Europa. En omdat ons eigen landje niet zo groot is, gingen ze meteen maar helemaal van Noord naar Zuid. Naast de bekende Pieterpadgids komt er eind september 2008 ook een bijzondere jubileumuitgave.

Kuier het dorp helemaal uit en blijf de weg met fietspad volgen tot na het bruggetje over het ´Gasterense Diep´. Hier steekt u naar links de weg over en koerst rechtdoor het klinkerweggetje op.

U slaat na ruim 300 m rechtsaf en verlaat hiermee het Pieterpad.

Waar het pad eindigt op de asfaltweg, steekt u schuin de weg over (let op) en wandelt over het brede pad rechtdoor het veld ’De Heest’ in.

i) De Heest is eigenlijk het noordelijk deel van het Balloërveld en ontleent zijn naam aan de oorspronkelijke begroeiing: kreupelhout, zeg maar struikgewas of heesters. Dit deel, ooit ontgonnen, werd later teruggegeven aan de natuur. Ook in de winter is de Heest prachtig gekleurd en, vooral ook door zijn structuur en vormen, voel je je soms heel even niet in Nederland.

Ook vormt de Heest het beekdallandschap van het Taarloosche en Gasterense diep die elkaar na vele kronkels uiteindelijk ter hoogte van het dorpje Oudemolen zullen gaan ontmoeten.

2 U houdt op de Y-splitsing (bij bordje Heest van SBB) links aan en blijft dit boerenpad voorlopig volgen. Op het verharde weggetje aangekomen slaat u rechtsaf, passeert u een veerooster en kuiert door tot einde weggetje.

1. i) Onderweg ligt aan uw linkerhand een fraaie ven. In het voorjaar hoort u al van verre de lovesongs van de kikkers. Met een beetje geluk treft u er ook de zeldzame doodaars aan.

Sla hier rechtsaf en volg het paadje over de fraaie houtwal. Blijf deze houtwal ook in de scherpe linkse bocht volgen.

Op einde houtwal daalt u aan de linkerkant af en vervolgt uw tocht bij paal <b>5.4</b> van SBB door het hooiland met enkele soms erg drassige plekken tot aan het houten hek bij paal <b>5.5</b>.

1. i) Terwijl u rechts al een poosje het dal van het Gasterense Diep zag, is links nu ook duidelijk het dal van het Taarlose Diep te zien. Vroeger werden de dalen gebruikt als hooiland. Tegenwoordig wordt de vegetatie in de dalen door rupsvoertuigen gemaaid en meteen afgevoerd. Door het relatief grote oppervlak van de rupsbanden, is de druk op de ondergrond erg laag, waardoor de bodemstructuur nauwelijks wordt aangetast. Op deze wijze worden vele vegetaties ontwikkeld en in stand gehouden. Het hogere zandplateau wordt door runderen begraasd en daardoor voedselarm gehouden. In dit gebied komen de dalen van het Taarlose Diep en het Gasterense Diep bij elkaar. Het punt waar beide beken elkaar vinden ziet u straks.

Passeer het hek, neem de houten brug over het Gasterense Diep naar de brede zandweg en sla linksaf.

3 Waar de zandweg scherp afbuigt naar rechts (bij picknicktafel), koerst u rechtdoor het smalle bospaadje in.

1. i) Links beneden ziet u de meanders van het Gasterense Diep. Aan uw linkerhand ligt rechts achter het houten hek het punt waar zij grote zus ‘Taarlose Diep’ ontmoet. Samen stromen ze verder noordwaarts als het Oudemolense Diep en later ‘Drentsche Aa’, hoofdader van het Drents plateau. Onderweg droeg ze vele namen.

Volg dit paadje op de grens van bos en beekdal. Kruis zandpad en houtwal en blijf het bospaadje tot het einde volgen; negeer zijwegen en –paden.

Wandel met het paadje mee het bos uit en steek het grasland over naar het houten hek. Passeer het hek, houdt links aan en volg het bospaadje (parallel aan zandweg) tot op de asfaltweg.

Steek de weg over, koers rechtdoor de brede zandweg in en bewandel opnieuw het eerste brede pad links.

1. i) Onderweg heeft u links fraaie uitzichten over het stroomdal van het Oudemolense Diep wat ter hoogte van Zeegse, even verderop, haar bekende naam Drentsche Aa aanneemt. Ook passeert u enkele historische grafheuvels.

Pak daarna het eerste pad rechts. Houdt op dit over het heideveldje lopende pad rechts aan en sla vervolgens op T-splitsing met breed pad linksaf.<i>(U hoort de stilte.)

4 Aan het eind van dit pad buigt u mee naar rechts en volgt de houtwal. Koers vervolgens rechtdoor vlonder en bruggetje over.

1. i) U kruist hiermee het beekje ‘Anlooër Diep’, één van de vele bovenlopen en -loopjes van de Drentsche Aa. Links wringt het stroompje zich nog even sputterend in bochten voordat ze opgaat in de veel grotere Aa.

U komt aan het begin van een zandweg. Sla hier rechtsaf. Ga vervolgens mee in de linkse bocht…

1. i) Bewonder rechts nog even de sterke meanders van het ‘Anloër Diepje’.

…en neem het eerste bospad links. Wandel het pad uit en sla voor de fraaie voetbrug over de Drentse Aa rechtsaf.

1. i) U zit weer op het Pieterpad… Grote kans dat u onderweg meerdere PPers ontmoet. Zeker in het weekend

5 Slaat u ook op de T-splitsing met zandweg en fietspad (Schapendrift) rechtsaf.

1. i) Na enige tijd wandelt u langs de Gasterense Duinen (rechts).

U kuiert het pad helemaal uit, slaat aan het eind op de verharde weg bij P.20898 linksaf en bent al gauw terug waar u begon; Restaurant Brinkzicht in Gasteren. Einde van deze Wandel-weg-route.

Wij hopen dat u heeft genoten van deze voettocht en ontvangen graag uw reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht u desondanks toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap.

Uiteraard volgt u een Wandelwég-route op eigen risico.

PP25, augustus 2008. Auteur: Dave Bekkema.

Gecontroleerd en tekst gewijzigd in december 2015.