Rondje Pinetum (6 km) Anloo Dr

Weg wandelend over fraaie zandwegen, graspaden en struinpaadjes op zoek naar de unieke uitheemse bomentuin, het Pinetum in de gevarieerde bossen van Landgoed Terborgh, ergens tussen het Drentse Anloo en Eext. Terugkuieren doet u door en langs het smalle beekdal van het Anlooër diep.

Start-/eindpunt in Anloo is per OV bereikbaar. En uw hond mag (deels aangelijnd) mee op pad.

start- en eindpunt

De Koningsherberg

Brinkstraat 2

9467 PE Anloo

N53 02.546 E6 41.930

OV: Qbuzz 51 Assen-Annen

tips voor onderweg

Rondje Pinetum

Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

Na een regenperiode kan het op enkele plaatsen flink nat zijn

Draag dus stevige waterdichte schoenen

Horeca vindt u alleen bij start-/eindpunt

Neem voldoende proviand mee

Honden zijn, deels aangelijnd (schapen), welkom

Respecteer de natuur

Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 Vanuit de Koningsherberg gaat u naar links, richting Gasteren/Assen en slaat in de rechtse bocht (achterkant herberg) linksaf, Anderscheweg in.

Neem meteen daarna de eerste zandweg + fietspad links (richting Eext) en volg dit brede pad over de hoge ‘Zuid esch’ tot op de bosrand.

1. i) De ‘esch’ is een onlosmakelijk onderdeel van een typisch Drents eschdorpenlandschap. Al in de vroege middeleeuwen vestigden boeren zich op de hoge zandgronden, waarop ze ook hun gewassen gingen verbouwen. Vaak in de nabijheid van een beekdal. De lagere, vochtige groenlanden werden gebruikt voor beweiding en hooiwinning.

Door eeuwenlange bemesting met een mengsel van mest en heideplaggen kwamen de akkers op de eschen steeds hoger te liggen en ontstond op veel plaatsen een glooiend landschap.

U neemt op de bosrand stomp naar rechts het (gras-)pad en volgt dit langs en door de bosrand.

2 In de boshoek verlaat u het naar rechts buigende pad en koerst rechtdoor over het smalle bospaadje aan uw linkerhand. Ook op de eerstvolgende kruising koerst u rechtdoor over het jungle-paadje door de (varen)wildernis.

Sla op de volgende kruising rechtsaf, volg dit bredere (gras)pad tot in de rechtse bocht en koers hier rechtdoor het bospaadje in (zie ook de gele paalkoppen). Volg het paadje langs open (soms omrasterd begrazings-) gebied en sla op de T-splitsing met fraaie beukenlaan linksaf.

Vervolgens neemt u het eerste pad rechts, koerst tweemaal op een kruising rechtdoor…

1. i) Let op! De eerste kruising geeft rechts uitzicht op hunebed D11. Links van het pad liggen in het bos meerdere préhistorische grafheuvels.

…en buigt daarna met het doorgaand pad mee naar rechts; langs de (hemlock)sparren en reuzenconiferen aan uw linkerhand.

3 U wandelt langs de bijzondere bomentuin ‘Pinetum’. <i>(Voor meer informatie of rondwandeling door de tuin gaat u schuin tegenover de picknicktafel even linksaf en keert erna terug naar dit punt)</i>. Blijf het doorgaande pad volgen.

1. i) Het Pinetum: 500 ‘naaktzadigen’ in collectie. De eersten stonden er in 1954. Neem een foldertje mee. Of lees er alles over op pinetumanloo.nl.

U negeert verder elk zijpad, blijft dit doorgaande pad volgen tot einde bos en slaat na het veentje ‘Gagelveen’ op de verharde weg linksaf.

4 Op de kruising die u ziet (met bordje ‘Torenweg’ en infobord ‘Anlooër diep’) gaat u scherp rechts het halfverharde pad in.

1. i) Links in de weilanden stroomt het beekje met u mee.

Na de linkse bocht (let op!) pakt u in de rechtse bocht het ‘graspaadje’ achter het klaphek aan uw linkerhand, en doorkruist (ook middels enkele vlonders) doorgaand het smalle stroomdal van het Anlooër diep.

1. i) Zo’n 1,5 km zuidelijker liggen de wortels van dit beekje. Zo’n 4,5 – 5km kronkels noordwaarts loost ze al haar verzamelde vocht met tegenzin in Grootvorstin Drensche Aa.

Sla, op einde paadje aan de overkant, op de boerenzandweg rechtsaf en blijf hem voorlopig volgen.

5 Neemt u de eerstvolgende boerenzandweg rechts en blijf het beekdal volgen tot op de verharde weg met fietspad. Sla op het fietspad rechtsaf, kies <u>na</u> de beek (die hier de weg kruist) de zandweg links aan de overkant en volg hem tot voor de kerk in het dorp.

1. i) Vergeet u onderweg niet om de ‘dorpsoudste’ te groeten! Deze hoogbejaarde kastanjereus is de dikste van Drenthe en schijnt ergens tussen 1800 en 1810 geplant te zijn. Lichamelijk niet zo kras meer, wordt hij met stalen kabels, pennen en ankers op de been gehouden.

Sla voor de kerk rechtsaf en kuier door tot waar u begon, De Koningsherberg in Anloo.

Einde van deze Wandel-weg-route.

1. i) Nog even dit: 1. Het schip van de Romaanse Magnus Kerk is gebouwd in het begin van de elfde eeuw, de toren aan het eind van dezelfde eeuw. Kijk voor meer informatie op <a href=http://magnuskerk.nl>www.magnuskerk.nl</a>.
  2. Vanuit de herberg even naar rechts vindt u aan uw linkerhand een Infopunt en Theeschenkerij van Staatsbosbeheer, Lunsenhof nr. 20.

Wij hopen dat u heeft genoten van de tocht en ontvangen graag uw reactie…

Mocht u onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Ook de wandelaars na u zullen u hier dankbaar voor zijn. Uiteraard volgt u zo’n Wandelwégroute op eigen risico.

Rondje Pinetum, augustus 2011 © Dave Bekkema.

Gecontroleerd en kaart vervangen in februari 2017.