Rondje Ravijn (7km) Gieten

Een fraaie rondtocht van circa twee uur. Op het voormalig spoortraject (Oude Spoordijk) van Assen naar Stadskanaal, wandelt u tussen Gieten – Gasselte langs oude haltes en door het enige ravijn in Drenthe. Door o.a. veel en fors glooiend akkerlandschap, gelardeerd met minibossen en hier en daar een prachtig uitzicht over het brede Hunzedal, keert u terug naar Gieten.

Start-/eindpunt in Gieten is per OV prima bereikbaar. Uw hond mag mee op deze tocht.

Start- en eindpunt

Rondje Ravijn

Restaurant Gieten (krijgt per 01-03-08 een nieuwe naam)

Stationsweg 2 (kruising Asserstraat/Stationstraat)

9461 GS GIETEN

OV: bushalte op enkele teintallen meters afstand

Parkeer uw auto tegenover het startpunt

Tips voor onderweg

• Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld
  • Draag stevige waterdichte schoenen
  • Onderweg komt u horeca tegen
  • Neem voldoende proviand en uw verrekijker mee
  • Honden zijn welkom op deze tocht
  • Respecteer natuur en landschap
  • Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 Vanuit Restaurant Gieten slaat u rechtsaf en wandelt u de Stationstraat uit tot daar waar op de driesprong van wegen ‘Stationstraat’ ‘Gasselterweg’ wordt.

Tot in de jaren 1960 stond voor deze driesprong even rechts een NOLS station type klein. De bomenlaan waaraan het lag is nog steeds zichtbaar.

Pak naar links het fietspad op, richting Gasselte (u zit op de Oude Spoordijk).

Brinkdorpen

Net als vele Drentse dorpen is ook Gieten van oorsprong een eschdorp, ook wel brinkdorp genoemd. Door forse uitbreidingen is hier op het eerste gezicht echter weinig van terug te vinden. Toch heeft Gieten haar brinken kunnen behouden en zijn ook de eschen hier en daar terug te vinden.

Brinken hadden meerdere functies. In de eerste plaats was het de verzamelplaats voor weidevee. Maar daarnaast was het vooral ook een sociale ontmoetingsplaats voor de dorpsbewoners. De grote eiken waren leveranciers van kostbare bouwmaterialen.

2 Waar bij paddestoel 23547 het fietspad afbuigt naar links, koerst u rechtdoor het ‘Brummelpad’ op.

Blijf voorlopig rechttoe rechtaan de hier weer onverharde spoordijk volgen en laat zijwegen en -paden voor wat ze zijn.

Het ravijn

Omdat de trein het achttien meter hoogteverschil tussen Gieten en het Hunzedal (wat zich uitstrekt ten oosten van het Drents plateau) nooit zou kunnen overbruggen, werd een groot deel van het spoor tussen Gieten en Gasselte diep ingegraven in de Hondsrug. Wanneer u onder de oude spoorbrug doorloopt heeft u wel het diepste punt bereikt. En ziet u rechtsboven op de rand van wat hier het ‘Ravijn’ genoemd wordt de stacaravans van recreatiepark ‘Ravijnzicht’.

U bent hier tevens aangekomen aan het begin van de lange bocht waarmee de spoorlijn even voor Gasselte afboog en in de richting van Gasselternijveen het ‘Hunzedal’ in dook. U blijft gewoon het spoor volgen tot op de kruising voor het houten Haltegebouwtje.

Haltegebouw Gasselte 1905-1970

Het huidige houten haltegebouwtje staat symbool voor het originele NOLS exemplaar wat in 1970 werd afgebroken, maar hier toch ooit heeft gestaan. De plaats is tot op heden onbebouwd gebleven. Ook de stationstraat is lang niet meer wat het ooit geweest is.

Pauzetip: volg de rode stippellijn naar rechts voor een bezoekje aan Gasterie De Wiemel. Keer daarna terug naar dit punt.

3 Op de kruising voor het gebouwtje slaat u linksaf, wandelt deze ‘Looweg’ helemaal uit…

Let u onderweg op de hier en daar fraaie uitzichten over het brede Hunzedal aan uw rechterhand, ooit ontstaan aan het eind van de laatste IJstijd.

…en slaat op de T-splitsing met ’Grensweg’ linksaf

U wandelt heel even op de grens van de voormalige gemeenten Gieten/Gasselte.

Neem meteen daarna het eerste onverharde bospad rechts (Verlengde Looweg), passeer de Bonnerplas (in het bos rechts van u, zie kaart) en wandel het pad uit.

Op de verharde weg aangekomen slaat u linksaf en neemt de eerste zandweg (op de bosrand) rechts.

4 Op einde pad koerst u rechtdoor over of langs het fietspad. Sla bij paddestoel 23545/001 linksaf ‘Hagedoorn’ in, en vervolgens op de T-splitsing met ‘Grote Kamp’ rechtsaf.

Wandel de straat uit, sla op de kromme T-splitsing linksaf en kuier langs de ‘Boddeveld’ terug naar Restaurant Gieten. Einde van deze Wandel-weg-route.

Meer informatie

Deze route werd met de grootste zorg samengesteld. Mocht u desondanks toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. En uiteraard loopt u zo’n Wandelwég-route op eigen risico.

Rondje Ravijn, februari 2007 Auteur: Dave Bekkema.

Gecontroleerd, tekst gewijzigd en GPS toegevoegd in maart 2015.

Met dank aan tipgeefster Wil Greving, Annen

Meer weten over Wandelmagazine? Bekijk hier onze abonnementen!