Van Aa tot Aa (7,5km) Schipborg Dr

Wandel over grotendeels onverharde wegen en paden 1,5 á 2 uur weg door Schipborg en onvervalst Nationaal park Drentsche Aa.

Start-/eindpunt bij Schipborg is niet direct per OV bereikbaar. Uw hond mag wel mee op pad.

start- en eindpunt

Café/restaurant De Drentsche Aa

Ruiterweg 2

9469 PN Schipborg

tips voor onderweg

Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld.

Draag stevige watervaste (wandel)schoenen.

Onderweg komt u alleen in het begin horeca tegen.

Neem voldoende proviand, camera en verrekijker mee.

Honden zijn aangelijnd welkom.

Respecteer natuur en landschap.

Geniet en haast je niet.

Routebeschrijving

1 Vanuit café De Drentsche Aa volgt u bij P.20670 het fietspad richting Zuidlaren. Sla op einde pad bij P.20647 rechtsaf en loop door tot P.22111 bij het tunneltje. Steek de weg over (let op!) en sla op het fietspad rechtsaf.

1. i) -‘Schipborg’ is een van de vele Drentse ‘eschdorpen’, gelegen in een fraai landschap van hoge eschen op een zandrug en hooi- of made- en weidelanden in een laaggelegen beekdal.
  2. Blijf fietspad en doorgaande weg door Schipborg gewoon volgen tot u de parkeerplaats bij de flinke beek ‘Drentsche Aa’ aan uw rechterhand, en de ‘Kymmelsberg’ aan uw linkerhand hebt bereikt.
  3. i) –Kymmelsberg: stuifzandheuvel, erfenis van zanderige karrensporen uit de zeventiende eeuw. Of ze nu van Coevorden naar Groningen of van Noord-Duitsland naar Amsterdam gingen, ze kwamen hier allemaal langs. Klauter even op de berg en laat je trakteren op een prachtig overzicht van een stukje beekdal van de Drentsche Aa.

2 Na Kymmelsberg en parkeerplaats slaat u rechtsaf…

1. i) -De Drentsche Aa; aorta van het Drents plateau en eindproduct van vele bovenlopen, krijgt haar (bekende) naam eigenlijk pas wanneer ze Zuidlaren al voorbij is. Verder stroomopwaarts ontleent zij deze aan elk esch- of brinkdorp wat ze op haar lange kronkelende reis maar tegenkomt (Schipborgsche Diep, Oudemolensche Diep, Taarloosche Diep, enz…)

Minder bekende maar ook vrijwel ongeschonden bovenlopen zijn Zeegserloop, Scheebroekenloop, Hondstong, Amer-, Andersche, Anreper- en Anlooërdiep.-

…en volgt deze onverharde ‘Schapendrift’ met fietspad tot aan ANWB routebordje ‘Bruggetje’ in de ‘middenberm’ en houten bank aan uw rechterhand.

Neem hier rechtsaf het pad naar beneden richting Drentsche Aa en na circa 25 meter het bospaadje rechts naar de houten voetbrug.

Steek de Drentsche Aa over en volg haar stroomopwaarts langs de rechteroever. Laat de Aa even verderop voor wat het is en blijf het zand/graspad verder volgen tot de Y-splitsing.

1. i) –Wie goed oplette, merkte al dat hij/zij op dit moment een heel klein stukje van het bekende ‘Pieterpad’ aan het volgen was (rood/witte markering).

3 Gaat u hier linksaf en blijf het doorgaand pad, met het stroomdal aan uw linkerhand, volgen tot op het verharde fietspad.

1. i) –Door regelmatige overstroming zijn dit soort hooi- of madelanden mineraalrijk en daardoor erg vruchtbaar voor bijzondere planten als de brede- en gevlekte orchis uit de orchideeënfamilie. Grote kans dat je ze in ’t late voorjaar tegenkomt.-

Sla op dit fietspad rechtsaf en neem op de eerstvolgende splitsing van fietspaden het betonpad naar rechts. Betonpad gaat over in klinkerweggetje; blijf hem volgen.

Koers op einde weggetje verder over het evenwijdig lopende bospaadje aan uw linkerhand, en neem daarna het eerstvolgende bospaadje naar rechts.

U blijft dit paadje door de bosrand voortdurend volgen. Hou hierbij de graslanden aan uw rechterhand tot u op de T-splitsing met zandweg beland; op de rand van stroomdal Drentsche Aa. Sla hier linksaf.

4 Na houten huisje ‘Veldzicht’ (aan uw rechterhand) gaat u met de S-bocht links/rechts mee (hou de picknickplaats aan uw linkerhand) en wandel door tot op de T-splitsing met de onverharde Schipborgerweg.

Sla hier rechtsaf, passeer P.22145 richting Zuidlaren, neem de brug en u bent terug waar u begon; café ‘De Drentsche Aa’.

Wij hopen dat u genoot van de tocht en ontvangen graag ook uw reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht u onverhoopt toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken (of wijzigingen in het landschap), meld dit dan vooral even. Vooral ook toekomstige wandelaars na u zullen dit zeker waarderen. Het volgen van zo’n Wandel-weg-route is natuurlijk geheel op eigen risico.

Van Aa tot Aa 5km, juni 2012. ©  Dave Bekkema

Gecontroleerd, tekst gewijzigd en GPS aangemaakt in sept. 2015.