Wandel weg op Ameland 01 (7,2km)

Welkom op Ameland, ons mooiste stukje buitenland!
Drie kwartier varen over het Wad en u bent in een andere wereld…. Aldus VVV Ameland

Op deze fraaie voettocht wandelt u circa 2,5 uren door het bijzonder gevarieerde landschap van onze waddenparel Ameland. Niet alleen vindt u er prachtige natuur, duinen, strand en de blauwe zilte Noordzee. Vooral ook rust, ruimte en frisse lucht zijn hier volop voorhanden. En daarnaast zijn er nog die ongedwongen sfeer en de gastvrijheid van de bewoners, die Ameland zo’n bijzondere charme geven.

Het is dan ook niet voor niets dat dit eiland wel de diamant van de Wadden wordt genoemd.

Start- en eindpunt nabij en in Ballum zijn per OV bereikbaar, er is een GPS-versie beschikbaar en uw hond mag mee op pad.

StartpuntBungalowpark (Stichting Recreatiecentra Ameland)

Ballum, Ameland

– bus Ballum – Nes

– boot naar Holwerd

tips voor onderweg

Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld

Draag stevige waterdichte schoenen

Onderweg komt u horeca tegen

Neem voldoende proviand en uw verrekijker mee

Honden zijn gedeeltelijk aangelijnd welkom

Respecteer de natuur en landschap

Geniet en haast u niet

Routebeschrijving

1 Vanaf de bushalte wandelt u 50 meter terug en slaat linksaf ‘Snikkepad’ in. Na 75 meter slaat u rechtsaf en kuiert het bungalowpark op. Neem vervolgens het tweede pad links.

Ga links langs het speelterreintje en koers in de haakse asfaltbocht rechtdoor het smalle paadje in.

Ga op de T-splitsing linksaf en meteen daarna (bij begin klinkerweggetje) rechtsaf. Volg vanaf hier de blauwe paaltjesroute tot u op een kleine heuvel met bankje staat.

1. i) U heeft een fraai uitzicht over het begrazingsgebied rechts.

Vervolg uw route.

2 Ga rechts door het klaphek en blijf voorlopig nog even de blauwe paaltjes volgen.

1. i) Het gebied wat u net bent binnengegaan is beschermd broedgebied van vooral de velduil, wulp en bergeend. Schapen en uitheemse runderen zorgen voor het behoud van deze fraaie natuur. Niet voor niets dus moet uw hond hier worden aangelijnd.

Na circa 500 meter ziet u links twee fraaie vennen en heeft u rechts opnieuw een panoramisch uitzicht over het begrazingsgebied. Vooral in de vochtige en in de winter vaak natte duinvalleien groeit een rijke bodemvegetatie. Enkele voorbeelden zijn: parnassia, klokjesgentiaan, cranberry, wolfsklauw en zelfs kleine orchideeënsoorten.

Blijf het pad volgen, negeer het eerste klaphek rechts, beklim de dijk en verlaat het gebied door het klaphek boven.

1. i) De picknickset links is een ideale plek voor een korte pauze met fraai uitzicht.

‘Opgeweld uit wier en zand
gans omspoeld door zilte baren
Moge God het steeds bewaren:
ons plekje, rijk aan duin en strand,
het ons zo lieve Ameland!’,

…de eerste regels van het Amelander volkslied. Pas tegen het eind van de twintigste eeuw werd echter steeds duidelijker hoe deze waddenparel werkelijk ooit ontstond.

Toen de temperatuur na de laatste ijstijd omhoog ging, de ijskappen smolten en de zeespiegel steeg, rukte de Noordzee steeds verder op in de richting van ons land. Zandplaten met duinenrijen ontstonden en braken weer door. Achterliggende slappe veenpakketten werden meegesleurd en met de Nederlandse eilanden was ook de Waddenzee geboren.</i>

Sla op het fietspad linksaf…

1. i) U doorkruist het Ballumer duinengebied.

…en bewandel dit rijwielpad tot het eind.

1. i) Voor u ligt in volle glorie de onmetelijke Noordzee die zich graag in verschillende gedaantes laat zien. Frisblauw met een heldere branding op een zomerse dag, romantisch bij zonsondergang of woest schuimend tijdens noordwester storm. Ontdek meer boven op het duin…

3 Op deze T-splitsing slaat u linksaf en volgt het fietspad tot aan de afslag richting het strand.

Ga hier rechtsaf  en wandel door tot aan de zee. Ga naar links en maak uw strandwandeling af naar het strandpaviljoen.

1. i) Zelfs in een barre omgeving, waar in de zomer, de dag- en nachttemperaturen van het zand enkele tientallen graden verschillen, zoals hier op het strand en bij het jonge buitenduin, vindt u bijzondere bodemvegetaties. Deze zoutminnende op vetplanten lijkende zeeraket en loogkruid, zijn duidelijk herkenbaar.

Tip: U bent op een bijzonder geschikte locatie voor een rustpauze, een prachtig uitzicht over zee en niet alleen de koffie is hier goed.

4 Vanuit het restaurant koerst u rechtdoor over de weg tot camping Roosdunen (met receptie/restaurant ‘De wijde blik’) en kunt hier op de bus stappen terug naar Nes en boot.

Het is echter de moeite waard om nog even door te stappen over het fietspad langs de weg, op de rotonde rechtdoor over te steken en een bezoekje te brengen aan het typisch eilanddorp Ballum.

Midden in het dorp kunt u ook hier op de bus terug naar Nes en boot.

Einde van deze Wandelroute.

Wij hopen dat u heeft genoten van deze voettocht en ontvangen graag uw reactie…

Deze route werd met zorg samengesteld. Mocht u desondanks toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard loop je een Wandelwég-route op eigen risico.

Wandel weg op Ameland, juli 2006. Auteur: Dave Bekkema.

Met dank aan (helaas in 2010 veel te jong overleden)ontwerper Linda Spaan uit Tolbert.

Gecontroleerd, tekst gewijzigd en GPS versie gemaakt in september 2015.