Mookerheidepad (11km) Limburg

Heuvel op heuvel af door het gevarieerde landschap van de bos- en heiderijke Mookerheide en Sint Jansberg Onderweg genietend van panoramische vergezichten. En wie weet, kom je nog reeën en een wild zwijn tegen. Let op; de tocht is hier en daar redelijk zwaar, dus zorg dat je wel over enige conditie beschikt voor je eraan begint.

Mookerheidepad
Foto: Pixabay

Start-/eindpunt Hotel Jachtslot Mookerheide nabij Limburgs Molenhoek is goed per OV bereikbaar en je hond mag aangelijnd mee op pad.

Start- en eindpunt

OV: station Mook-Molenhoek + 12 min. lopen

Tips voor onderweg

• RA = rechtsaf, LA = linksaf, RD = rechtdoor, P- = paddenstoel
  • Negeer zijwegen en paden, tenzij anders vermeld
  • Horeca onderweg: een uitstapje naar Herberg ’t Zwaantje’ is van de moeite
  • Neem voldoende proviand en je verrekijker mee
  • Honden zijn aangelijnd welkom op deze tocht
  • Respecteer natuur en landschap
  • Geniet en haast je vooral niet

Routebeschrijving

1 Met de rug naar de hoofdingang van Jachtslot De Mookerheide sla je op het weggetje LA en wandelt linksom langs het verharde weggetje naar de achterkant van het hotel. Neem meteen de eerste (rechte) onverharde weg RA en sla op de kruising met verhard weggetje opnieuw RA.

1. i) —’Jachtslot de Mookerheide’ ligt op het gelijknamige Landgoed in de gemeente Mook en Middelaar. Het kasteel werd in 1902 gebouwd door de broers Oscar en Henri Leeuw jr. in opdracht van Jan Jacob Luden. In 1910 verkocht Luden het aan Antonie Marinus Vroeg die er tot 1927 zou wonen. In de Tweede Wereldoorlog liep het slot geen schade op en in 1947 werd het aangekocht door de Dominicanessen van Bethanië. De zusters vingen op het landgoed uit huis geplaatste meisjes op en bouwden ook woningen en een schoolgebouw op het landgoed. Vanaf de jaren ’80 werden de activiteiten langzaam gestaakt en het slot werd in 1986 in erfpacht uitgegeven aan de familie Van Hout. Sindsdien is er een hotel-restaurant gevestigd in het pand. Het slot is teruggebracht in de oude staat en is nu een rijksmonument. Ook het interieur is nog authentiek.– Aldus Wikipedia.

Naast het slot zelf staan op het landgoed nog enkele bijbehorende hotelgebouwen; Residentie de Jachthoorn en De Cottage.

Sla op de kruising met onverharde wegen LA. Neem het eerste pad (na ca 60m) RA en ga op de driesprong bij de heide LA. Volg het pad naar beneden tot einde heiderand.

2 Sla op deze hoek van de heide RA en volg kort weer de heiderand tot aan de eerstvolgende Y-splitsing. Hou hier LA aan en sla meteen daarna op de splitsing scherp LA.

1. i) Het is niet ondenkbaar dat je hier in de bossen van Molenhoek en Mook een paar wilde zwijnen of hun sporen zult spotten.

Blijf dit pad zo’n 800m volgen en neem op de T-splitsing de onverharde weg RA. Op de eerstvolgende kruising ga je LA.

3 Op einde weg sla je op de verkeersweg ‘Mooksebaan’ LA en neemt al na 50m het pad stomp RA. Volg het pad voor de tennisbaan mee naar rechts, blijf hem volgen tot op de T-splitsing en sla RA.

Neem het eerste pad LA en sla na ca 140m op de driesprong RA. Neem vervolgens het eerste pad LA en hou op de ‘X-kruising’ van paden RA aan. Volg deze ronding en sla op de T-splitsing LA.

4 Na 100m sla je op de schuine T-splitsing RA en meteen (na 10m) weer LA. Wandel het pad uit, sla op de zandweg voor de heide LA, volg hem ca 300m en ga bij het bankje RA door het klaphekje.

Sla meteen weer RA en volg het heidepad.

1. i) Heuvelend bos- en heidegebied Mookerheide of Mookerhei bij Limburgs Mook en Molenhoek ligt ten zuiden van Gelders Nijmegen op een hoogte van zo’n 50 tot 70 meter. Het hele gebied tussen Nijmegen en Mook was ooit één grote heide. Om verstuivingen tegen te gaan werden grote delen met bos aangeplant.

De Mookerheide is vooral bekend om ‘de Slag op de Mookerheide’, waar de twee jongere broers van Willem van Oranje ‘Lodewijk en Hendrik van Nassau’ tijdens de Tachtigjarige Oorlog vochten tegen de Spanjaarden. In de buurt van Molenhoek is de Heumense Schans nog terug te vinden in het landschap.

Ook in de Tweede Wereldoorlog werd hier flink gevochten. Op de heide vind je nog steeds kraters van bominslagen terug. Onder andere landden hier in de buurt de Amerikanen om de Waalbrug van Nijmegen in handen te krijgen en sowieso een brug over het Maas-Waalkanaal.

Neem het eerstvolgende heidepad LA en neem vervolgens het eerste heidepaadje RA. Hou in de bosrand aangekomen voor de afrastering LA aan en bos- en heiderand voorlopig volgen.

Waar recht doorgaand het pad in graspad overgaat, hou je LA het meest belopen pad aan en wandelt door tot op de T-splitsing van heidepaden. Sla hier RA.

1. i) Let op het fraaie uitzichten aan je rechterhand over Mookerplas en Maaslandschap en op de spitse Sint-Martinuskerk-torens van Cuijk.

Verlaat aan einde paadje het heidegebied door het klaphekje en volg links aanhoudend het smalle bospaadje tot op de brede zandweg, sla LA en neem meteen stomp RA het ‘pad-bezaaid-met-dooie-bomen’. Klauter omhoog tot op het verharde fietspad en sla LA.

5 Waar fietspad overgaat in verharde weg, sla je RA (Sint Jansberg). Waar dit half verharde pad na de woning afbuigt naar rechts, koers je RD en slaat op de T-splitsing LA. Volg dit pad langs de bosrand tot het eind en sla pal na de houten slagboom op de T-splitsing LA.

1. i) Let op de prachtige verzichten rondom!

Blijf deze onverharde weg (Zevendalse Baan) ca 400m volgen, sla op de samenkomst van  onverharde wegen LA en meteen weer RA. Neem na ca 600m de ‘Lodewijkstraat LA. Ga op einde pad op de verharde weg RA.

6 Op de verkeersweg (Mooksebaan) aangekomen, sla je RA en neemt na ca 150m het eerste onverharde pad LA.

Pauzetip Voordat je aan deze laatste kilometers begint: Aan de Mooksebaan ligt verderop (nog ca 350m RD) de volprezen Herberg Restaurant ’t Zwaantje. Keer daarna terug naar dit punt.

Sla op einde pad LA en blijf dit pad langs de bosrand in een rechthoek volgen tot op de T-splitsing met grindslag-pad en sla LA.

Sla op de eerstvolgende kruising met onverharde weg LA en neem vervolgens het eerste onverharde pad RA.

Blijf dit pad volgen en koers op de kruising met verhard weggetje RD. Sla op het volgende verharde weggetje LA en je bent terug waar je begon; Hotel Jachtslot Mookerheide.

Einde van deze Wandel-weg-route.

Wij hopen dat je genoot van deze voettocht en ontvangen graag je reactie…

De tocht werd met zorg samengesteld. Mocht je toch onduidelijkheden in route of routebeschrijving ontdekken, dan wordt melding hiervan erg op prijs gesteld. Dit geldt natuurlijk ook voor onverhoopte wijzigingen in het landschap. Uiteraard volg je zo’n wandelwég-route op eigen risico.

Mookerheidepad, oktober 2014. Auteur: Dave Bekkema.

Tekst gewijzigd en kaart vervangen in april 2017.