Streek-GR Heuvelland etappe 3: Bailleul – Sainte-Marie-Cappel

Streek-GR of Streekpaden laten je een bepaalde Belgische regio verkennen langs de mooiste en meest verkeersluwe paden en wegen. Streek-GR Heuvelland situeert zich in het zuiden van West-Vlaanderen, België, en Frans-Vlaanderen. De route is 131 kilometer lang en wordt in twee landen bewandeld. Het Streekpad rijgt het ene na het andere panoramische vergezicht aan elkaar, waarbij je ook kennismaakt met oorlogsgeschiedenis uit de Eerste Wereldoorlog. Via mijn verslagen langs de route wil ik de lezer inspireren en laten meegenieten van deze wonderlijke route. Deze keer loop ik de derde etappe door Frans-Vlaanderen, van Bailleul naar Sainte-Marie-Cappel. Veel leesplezier!

Tekst & beeld: Jelle Dermont | Wandel Mee Met Mij

Vanmorgen ben ik al vroeg uit de veren, ik heb namelijk afgesproken met Fabian aan de Carpoolparking in Jabbeke. Ik zal hem daar ophalen en vervolgens richting het Franse Sainte-Marie-Cappel rijden, het eindpunt van onze etappe voor vandaag langs de SGR-Heuvelland. Bij de parkeerplaats ontmoeten we Lieve, die ons vandaag naar het startpunt geraken in Bailleul brengt. De dag kan beginnen!

Vertrek uit Bailleul

Kort na het begin van de wandeling, passeren we de Ruïne van de Jezuïetenkerk, die is omgebouwd tot monument voor gesneuvelde Franse soldaten. De route leidt ons een parkeerplaats op, waar we op een gesloten hek stuiten. Het hek is te hoog om over te klimmen dus besluiten we even om te wandelen. De route gaat vervolgens verder door de weidse velden en we laten Bailleul stilletjes aan achter ons. We blijven wel nog even in de schaduw stappen van de kerk en het Belfort van de prachtige stad.

Meer weten over Wandelmagazine? Ja graag!

In 1213, net voor de Slag bij Bouvines, werd de toekomstige koning Lodewijk VIII van Frankrijk door zijn vader naar Vlaanderen gestuurd om onder meer Belle (het huidige Bailleul) te plunderen en eventueel te veroveren. Hij wilde hiermee verhinderen dat de Vlamingen zich samen met Engeland en het Heilige Roomse Rijk tegen hem zouden keren. De Fransen kwamen nog eens terug toen Lodewijk XI op 19 maart 1478 vond dat de Vlamingen bestraft moesten worden omdat ze de Oostenrijkse keizer Maximiliaan I kozen als bruidegom voor Maria van Bourgondië, de erfgename van onder meer het graafschap Vlaanderen.”

Naar de top van de Kattenberg

We naderen Saint-Jans-Cappel maar we laten de Heilige Jan voor wat hij waard is en stappen het dorpje langs links voorbij. Hierna lopen we een aantal kilometers door de velden met Bailleul nog steeds zichtbaar op de achtergrond. Onze horizon wordt verrijkt met het zicht op de ‘Kattenberg’ Mont des Cats. Diezelfde horizon wordt met de kilometer kleiner en kleiner tot we aan de voet van de ‘berg’ staan. We klimmen via Chemin du Rossignol en Chemin de l’Abbaye naar de ‘top’ van Mont des Cats. Eenmaal op de top kijken we haast onze ogen uit, we kunnen enorm ver kijken door het heldere weer van vandaag.

We dalen de berg weer af via een smal voetpad dat dringend een snoeibeurt kan gebruiken. Weer beneden maken we een plaatselijke lus, wat ik van GR-paden niet echt gewoon ben, in het gehucht Flêtre. De route gaat nu via een soort holle weg. Hoewel: laten we het houden op een voetpad in een diepere geul, de echte holle wegen kennen ze hier niet. Iets verder kruisen we via Rue de Godewaersvelde de A25 ‘Autoroute Vers la Mer’. Kilometer na kilometer wandelen we door het agrarische landschap en spotten we, met onze bescheiden boerenkennis, een veld vlas dat in bloei staat. We stellen vast dat dit wel erg vroeg is.

De deur gewezen

De middag is al even gepasseerd en het hongergevoel steekt nu toch de kop op. Er mag heus gezegd worden dat er best wat meer bankjes geplaatst kunnen worden langs GR-routes. We wachten met eten tot we in Eecke zijn, waar we gelukkig op een bankje kunnen zitten. Na het middagmaal vervolgen we onze tocht. Lieve verzoekt ons iets te gaan drinken bij Brasserie Saint-Georges omdat ze gebruik wil maken van het toilet. Hier worden we echter niet zo gastvrij ontvangen en worden we de deur gewezen. We konden er enkel terecht om iets te eten. In tijden van crisis lijkt het me juist niet verstandig om drie dorstige wandelaars af te wijzen. Nu ja, hun verlies.

Met wat gemompel over de verloren zaak en het missen van een frisse pint gaat het verder door Frans-Vlaamse velden. We komen aan de rand van Saint-Sylvestre-Cappel maar we laten het dorp zelf rechts liggen en stappen gretig door. Aan het kruispunt met Route d’Hondeghem en Chemin de Borre komen we bekenden tegen die ons tegemoet lopen. Ikzelf herken enkel Herman, van een gedeelde Facebook-groep. Samen stappen we de laatste kilometers tot in het eindpunt Sainte-Marie-Cappel. Voor we er helemaal de brui aan geven en in de wagen stappen, merken we op dat het plaatselijke bierhuis geopend blijkt te zijn. Er bestaat geen twijfel en al snel bulderen we als dorstige bizons richting het etablissement en bestellen er enkele zware biertjes om onze dag af te sluiten.

“Volgens de overlevering zouden op een heuvel aan de overzijde van de Penebeek, (de huidige ‘Mont des Récollets’) de zieken uit de stad Cassel in ‘’t Peste Huus’ zijn verzorgd door monniken. De zieken maar ook de monniken mochten echter niet terug naar het stadje uit angst voor besmetting, ze werden door boogschutters tegengehouden. Daarom hebben ze in het huidige Sainte-Marie-Cappel een aan Maria gewijde kapel gesticht. Deze kapel werd ook door de zieken bezocht. Dit was de Chapelle van Onze-Lieve-Vrouw der Lynden. Deze werd tijdens de Beeldenstorm in brand gestoken. Later werd de kapel herbouwd om uiteindelijk verlaten te worden, ze was door de vele pestpelgrims te klein geworden. Er werd in 1620 een kerk gebouwd op enkele honderden meter ten zuiden van de kapel. In 1847 werd de oude kapel door een grotere kapel vervangen, gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw der Velden.”

Afsluiting

Na de deugddoende pinten nemen we afscheid van Herman en zijn gezelschap, en stappen we in de auto. Na vijf minuten ligt Fabian al te knorren in de passagiersstoel, om weer gewekt te worden wanneer we aankomen in Bailleul. We nemen afscheid van Lieve en gaan weer huiswaarts. Een deugddoende etappe waar het agrarische het hoofdthema blijkt en waar ik weer toffe mensen heb mogen ontmoeten! Voor herhaling vatbaar.